تبلیغات
پیش دبستان و دبستان غیرانتفاعی طاهره

پیش دبستان و دبستان غیرانتفاعی طاهره
تعلیم و تعلم عبادت است 
صفحات جانبی
لینک های مفید


اضطراب امتحان و راه‌های كاهش آن

اضطراب یكی از شایع‌ترین حالات روحی است كه تقریباً در همه‌ی انسان‌ها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می‌كند. اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیك شدن امتحانات در فرد نمایان می‌شود، به طوری كه هر كسی در طول زندگی خود حداقل یك بار این احساس را تجربه كرده است. انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش بوسیله ی دیگران حداكثر امتیاز ممكن را كسب نماید. به همین دلیل هر زمان كه در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار می‌گیرد دچار اضطراب می‌شود،هر چند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین كرده باشد.

دانش‌آموزی كه درسش را خوانده گر چه می‌داند از او سوالات معمولی پرسیده خواهد شد اما با نزدیك‌تر شدن زمان امتحان مضطرب‌تر می‌شود. وجود اندكی اضطراب در انسان هم طبیعی و هم لازم است، ولی اگر از حد بگذرد برای او مشكل‌ساز خواهد بود؛ به طوری كه با داشتن اطلاعات و مهارت كافی قادر نخواهد بود امتیاز لازم را كسب كند. اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است كه با خود پندار ی ضعیف و تردید فرد درباره‌ی توانایی‌های خود مشخص می‌شود و غالباً با شناخت منفی، عدم تمركز حواس، واكنش‌های جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. 

علت‌های اضطراب امتحان:

عوامل زیر باعث اضطراب امتحان در فرد می‌باشد.

1- سخت‌گیری‌های بیش از حد

زمانی كه والدین با نزدیك شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و گرفتن نمره (معمولاً بیست) در مورد فرزند خود به كار می‌برند و یا پی در پی درباره‌ی امتحان به او هشدار می‌دهند.

2- ترس و تهدید

وقتی اطرافیان و مخصوصاً والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار می‌كنند و فرزند خود را از گرفتن نمره ی كم یا عدم قبول شدن می‌ترسانند و تهدید می‌كنند.

3- عدم آمادگی

هنگامی كه فرد به علت نداشتن برنامه‌ریزی درسی و مطالعه ی صحیح آمادگی لازم را برای امتحان كسب نكرده‌ باشد.

4- رقابت

زمانی است كه دانش‌آموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یكدیگر به رقابت بپردازند.

5- والدین مضطرب

وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او می‌شود (مخصوصاً در ایام امتحان.

 6- مقایسه كردن

هرگاه ناتوانی‌ها ی فردی با توانایی‌های فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد كم و بر اضطراب او افزوده می‌شود.

7- بیش از حد مهم جلوه دادن بعضی از درس‌ها

وقتی اطرافیان بعضی از درس‌ها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی می‌كنند، در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به آن درس‌ها به وجود می‌آید.

8- پاداش نامناسب

زمانی كه اطرافیان برای قبول شدن یا گرفتن نمره ی بالا (معمولاً بیست) پاداش بیش از حد در نظر می‌گیرند.

9- تفكر منفی

وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بی‌استعداد، بی‌عرضه و ... مورد خطاب قرار می‌دهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفكر منفی را در فرد بوجود می‌آورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید می‌كند.

10- بیماری‌ها

اگر بدون توجه به بیماری‌های جسمی یا روحی روانی و اقدام برای رفع آنها، فشار بیش از حدی به فرد برای درس خواندن و آماده شدن برای امتحان وارد شود، ممكن است دچار اضطراب شود.

11- عدم تمركز

عدم دقت و تمركز در انجام تكالیف یا درس خواندن در طول سال باعث می‌شود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار بوده و موجب اضطراب شود.

12- انتظار بیش از حد از خود

گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است كه انتظارات فرد از خود، بیش از توانایی‌های اوست.

 

راهكارهای كاهش اضطراب امتحان:

1- به فرزندمان یادآوری كنیم همواره به خدا توكل كرده وهركاری را با نام او شروع كند ، زیرا یاد خدا آرامش دهند‌ه‌ی دل‌های مضطرب است.

2- بر توانایی‌های فرزندمان تاكید كنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.

3- انتظارات خود را با توانایی‌های فرزندمان هماهنگ كنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.

۴- تلاش‌های فرزندمان برای كسب موفقیت‌های هر چند كوچك را قدر بدانیم و او را تشویق كنیم. 

5- عملكرد فرزندمان را با خودش مقایسه كنیم ، در صورت پیشرفت او را تشویق كنیم و در غیر این‌صورت در صدد علت‌یابی و رفع آن باشیم. 

6- امتحان جزیی از فرآیند آموزش است. آن را عملكرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بی‌مورد نسبت به آن بپرهیزیم. 

7- شرایط فیزیكی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندمان فراهم كنیم. 

8- از ابتدای سال تحصیلی فرزندمان را با نحوه‌ی برنامه‌ریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درس‌ها آشنا نماییم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب امتحان بكاهیم. 

9- به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم كه در كنار او خواهیم بود و اگر مشكلی داشت ، او را یاری خواهیم كرد. از به كار بردن عباراتی مانند : «به من ربطی ندارد ، مشكل خودت است ، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و ...» خودداری كنیم. 

10- به فرزندمان یادآور شویم  كه تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درس‌ها نماید نه كسب نمره ، زیرا كسانی كه فقط برای به دست آوردن نمره درس می‌خوانند مطالب درسی را زودتر فراموش می‌كنند. 

11- با فرزندمان به گونه‌ای رفتار كنیم كه او بتواند عقاید و نگرانی‌های خود را درباره ی امتحان آشكارا بیان كند. 

12- آخرین وضعیت درسی فرزندمان را از معلم یا معلم‌هایش جویا شویم تا بهتر بتوانیم به او كمك كنیم. 

13- از غیبت كردن فرزندمان در ایام و نزدیكی امتحانات حتی الامكان جلوگیری كنیم، زیرا در این دوران درس‌ها دوره می‌شوند و فرزندمان می‌تواند اشكالات احتمالی خود را از معلم بپرسد و آنها را بر طرف كند. 

14- در ایام امتحان فضای خانواده را شاد و آرام نگه داریم و از مشاجره و برخوردهای لفظی به خصوص با فرزندانمان خودداری كنیم. 

15- در ایام امتحان از شركت در جشن‌ها و میهمانی‌ها و یا برگزاری میهمانی حتی الامكان خودداری كنیم. 

16- برای ایجاد تنوع و رفع خستگی فرزندانمان در ایام امتحان و درس خواندن، مدت زمان مناسبی را برای تفریح یا بازی و تماشای تلویزیون در نظر بگیریم. 

17- ساعت خواب فرزندانمان را طوری تنظیم كنیم كه خواب مورد نیاز آنها تأمین شود، به عبارت دیگر شب‌ها زودتر بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند. مطالعه تا نیمه‌های شب علاوه بر خستگی سبب عدم یادگیری می‌شود. 

18- یاد‌آوری نماییم سرجلسه امتحان، لوازم‌التحریر و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشند تا با آرامش خاطر به سوالات پاسخ دهند. 

19- فرزندانمان را روز امتحان با ملایمت بیدار و زودتر از معمول راهی مدرسه كنیم كه به موقع سر جلسه ی امتحان حاضر شوند، تا اضطراب دیر رسیدن به اضطراب امتحان اضافه نشود. 

20- به فرزندانمان آموزش دهیم كه دعاباعث آرامش ورسیدن به موفقیت میشود، اما شرط مستجاب شدن دعا، تلاش و كوشش خود ماست. 




طبقه بندی: بهداشت و سلامت،
[ یکشنبه 12 خرداد 1392 ] [ 09:55 ق.ظ ] [ پیش دبستان و دبستان غیرانتفاعی طاهره ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی دروس پایه ابتدایی راه اندازی شده است
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :